logo TSA

Provedení:

Vlakem, busem a pěšky.

Trvání:

Cca 5,5 hodin (12:00—17:30).

Trasa:

Ze zastávky Nemošice–Točna polňačkou na sever ke Chrudimce, po břehu proti proudu k mostu do Drozdic. Tady naproti rybníčku doleva někomu přes zahradu k Nemošické stráni. Spolu se strání se chvíli držíme pravého břechu Chrudimky, která ovšem asi v půlce stráně pokračuje na západ, zatímco my se stráni na SZ. Ta postupně přejde v zahrádkářskou kolonii, periférii Pardubic. Po jejim okraji na západ přes trať a přes pole na kraj Pardubiček. Zde po Kyjevské kousek na sever ke kostelíku sv. Jiljí, kol něj doleva nad Chrudimku a s ní k nemocnici. Nemocnici obejdeme zleva dolů do parku Vinice až na zvýšený břeh Chrudimky. Po proudu s ní pod železniční most k Matičnímu jezeru a Bubeníkovým sadům. Přes ně ke Kostelíčku do Vatikána na oběd. Po něm Štrossovou na Bělobranské náměstí a Svatou Anežkou Českou na zámek. Navštívíme tady výstavu Pardubické vánoce a vedle v galerii Českou grafiku 60. let. Po kulturním povznesení nejkratší cestou do Pivovarky na pivo, kde výlet zakončíme.

Délka trasy:

Cca 9 km.

Body na trase:

Nemošice–Točna (228 m), Drozdice (222 m), studánka Skautka, Nemošická stráň (224 m), rozcestí mezi zahrádkami (227 m), vlečka v polích (223 m), začátek Kyjevské, Pardubičky (232 m), u kostela Sv. Jiří (233 m), Břeh Chrudimky na Vinici (219 m), začátek Bubeníkových sadů (217 m), Vatikán (220 m), Bělobranské náměstí (219 m), nádvoří zámku (225 m), Pivovarka (221 m), nádraží ČD (221 m).

Počasí:

Zataženo, -9 °C (měřeno ráno v 7:00 v B. ;-)

V Pardubicích kolem poledne skoro jasno, poté se opět zatáhlo. Byla inverze.

Památky:

Kostel sv. Jiljí s dřevěnou zvonicí na kraji Pardubiček.

Nemocniční vodojem, železniční most přes Chrudimku, kostel P. Marie Bolestné vedle Vatikána, Automatické mlýny od Gočára, pomník sv. J. Nepomuckého na Bělobranském náměstí, Příhrádek se sochami, zámek, VČG, kostel sv. Bartoloměje.

Vlastivěda:

Chrudimka, přírodní památky Nemošická stráň, studánka Skautka tamtéž, řepkové pole na kraji Pardubiček, kačeny na Chrudimce pod nemocnicí, zamrzlé Matiční jezero a opuštěné Bubeníkovy sady.

Občerstvení:

U Vatikána, Pardubice: Pernštejn, polotmavá 11° a světlá kvasnicová 13°

Pivovarka restaurace, Pardubice: Perštejn, světlá kvasnicová 10°!

Zážitky:

Skvělé mechanické Sochorovic betlémy na výstavě Pardubických vánoc na zámku.

Na výstavě grafiky vedle v galerii dojdem poznání, že málokdo obstál v čase. Po 50 letech překvapivě dobře obstál Dobroslav Foll.

Jiné:

Letos jsme byli ve VČG jsme už v skoro normě. Fotili jsme opravdu málo a aj dohlížecí paní uznala, že nestojí za to, napomínat nás víc než 2x.

Hodnocení:

Na škále 0 až 5 bodů dávám 2,5 bodů.

Známka

Strážce Štossovy.

Fotky Eva:

Marnivý stařec.

Jeden ze Sochorových mechanických betlémů.

vylet se S

Páv na chodníku.

Kronika

ja:

Jako jakýsi úvod a vysvětlení. Bychom zahájili výlet dle plánu bylo prakticky nemožné, spikly se proti nám okolnosti. Především přestavba náměstí Jana Pernera v Pardubicích před nádražím nám neumožnila jednoduše ho přejít přímo na zastávku autobusu č. 10, nýbrž museli jsme pěkně kolem ohrady až skoro k poště, kde se teprve na semaforu dá přejít na druhou stranu ulice. Nezanedbatelnou roli také sehrály České dráhy, kdyby jich rychlík dojel včas, měli bychom šanci stihnout bus č, 10 i s obejitím ohrady. No a do třetice, spoje DPMP by musely jezdit přesně dle jízdního řádu. Potřebná 10 měla jet ze zastávky naproti nádraží v 11:03. V 11:02 jsme byli na přechodu u pošty a mohu přísahat, že 10 už byla pryč! Jeli jsme totiž tou další až v 11:43.

Eva:

Včera v Pardubicích (ve městě i v trolejbusu) hlásali, že je regulační stupeň něčeho, čímžto pádem nemají děti a senioři vycházet ven a ti zdraví, co ven vylezou, nemají se fyzicky namáhat. Inverze.

Ale nakonec bylo celkem hezky a tak v počtu tří jsme vyrazili do původně myšlených Nemošic. Busem č. 10 od náhradní zastávky nezi nádražím a Albertem, přes sídliště Dukla s pětiletkovými činžáky a obřím kulturákem, posléze kolem krematoria (je nějak malé!?) a okraj Pardubic, směr Nemošice–Točna.

Kolem nějakého tajného vojenského něčeho za plotem směrem k Chrudimce. Veliké duby sem tam. Za mostem už Pardubice–Drozdice, přes ně (a soukromý pozemek, zahrazující začátek cesty) k Nemošické stráni = přírodní památce. Opuková stráň dubo–habro–jilmo atd. Spousta kytek na jaře + studánka užitkové vody pod deklem ve skruži. Potkali jsme jen pár pejskařů a provázelo nás jen bubnování konkurenčních strakapoudu.

Odchýlili jsme se od Chrudimky a přichýlili se opět až v Pardubičkách = původních Pardubicích.

Kostel sv. Bartoloměje + dřevěná zvonice. Původně i klášter, ale husiti zapracovali...

K Matičnímu jezeru (hospoda funguje i v zimě), všude na ledě — na Chrudimce i na jezeře si lidi dělají kluziště jako za starých časů — děti (a rodiče) jdou s bruslema a lopatou na sníh, z bot si udělají branky a hrají hokej.

Pod mostem voda, kde makají kačeny sem tam a lidi je krmí.

Pak už přes park kolem jakýchsi fontán (?) šupky dupky do Vatikána — dobrý obídek a pivečko — jako obvykle.

Mirka:

V Ústí na nádraží jsem marně vyhlížela dalšího účastníka dnešního výletu. Až v Chocni přistoupil Jaromír a v Pardubicích se přidala Eva. Ohlášená inverze bojovala se sluníčkem a nakonec bylo docela hezky. Výšlap kolem Chrudimky v mrazivém počasí byl příjemný, řeka je zamrzlá, bruslili na ní děti, které si užívaly zimní radovánky. Nakonec jsme žízniví a hladoví skončili v restauraci U Vatikána.

ja.:

Po poněkud nešťastném začátku, zbytečném čekání na 10 a nepotkání se s Evou, už to bylo skoro podařené. Počasí nám přálo, 10 je vyhlídkový autobus, jede přes celé Pardubice a Nemošice — ty jsou neuvěřitelně dlouhé! — na konečnou v polích, která byla krásně bílá a jmenuje se to tu poeticky U kamenného mostku.

Dlouho jsme neotáleli a vydali se neprodleně na sever hledat Chrudimku, by nás dovedla do k mostu na druhý břeh, po němž jsme se chtěli vrátit do Pardubic. Bylo to trochu složitější, něž je zjevné z mapy. V Drozdicích je na mapě naproti místnímu rybníčku, kde právě probíhal nějaký hokejový mač, vyznačena cesta doleva na začátek Nemošické stráně. Vskutku tudy vede, leč už někomu přes zahradu a ten někdo si nepřeje, aby mu jiný chodil přes zahradu. Zatím to řeší cedulí zákazu, až si cestu oplotí, bude to horší;-(

My měli kliku a drzost, takže jsme prošli, ona byla také doba oběda a tak na nás nikdo nevyběhl. Za chvíli jsme byli na začátku stráně. No, stráně, u nás by tomu říkali nanejvýš břeh, ale budiž, nemůžeme to nemošickým zazlívat, každý metr se tu počítá;-)

Zjevně jsme měli smůlu na roční období, hádám, že jsme tu byli v nejnevhodnější čas (proto dávám nízké ohodnocení výletu). Pohled na holé, většinou nemocné stromy není příliš povzbudivý a žádná krása se nekoná. Na jaře nebo na podzim to je určitě hezčí.

Zase v zimě se dá absolvovat poměrně svižně a cesta vás brzy vyplivne na zajímavou periferii, kde zápolí divočina s civilizací. To, prosím, berte s nadsázkou. Onu divočinu představovalo řepkové pole a civilizaci zarůstající konec vlečky a roury dálkového topení nad námi. Mrzlo, pole drželo a nebyl problém dostat se přes něj na jižní kraj Pardubiček, na začátek ulice Kyjevské a po ní se brát do břicha města. Aby to nebyla nudná pouť zahnuli jsme hned u kostelíku Sv. Jiljí doleva a dostali jsme se tak zase nad Chrudimku, tentokrát dost vysoko. Kvůli sněhu a strmosti svahu jsme si netroufali sešupnout k ní dolů a raději jsme pokorně pokračovali až k nemocnici, kolem níž se dá v parku Vinice bezpečně dostat na její břeh. Po něm jsme pokračovali s proudem na sever, na rozdíl od proudu poměrně rychle, už jsme se těšili do Vatikána na oběd.

Vatikán nás nezklamal, ba, točenou kvasnicovou 13° předčil mé očekávání. Stihl jsem tři, než jsme se vydali na další cestu za Chrudimkou a dalšími body programu našeho výletu. S Chrudimkou, kou jsme dostihli na mostě u Automatickým mlýnů, jsme se rozloučili pohledem, s Mirkou o kus dál na Perštýnské pozdravem — chtěla jet po čtvrté domů. Sami se vydali na zámek užívat si pohyblivých betlémů a umění grafiky i krajiny. Obé nás nezklamalo. O čerstvě nabyté dojmy jsme se podělili u čerstvě natočených desítek v perštejnské pivovarské hospodě Pivovarka. Byly skvělé, stejně jako rozhodnutí ukončit výlet právě tady.

Eva:

P.S. Cestou busem do Nemošic jsem viděla na zahrádce jednoho rodinného domku — leč nestihla vyfotit — sněhuláka ze tří krychlí. Sníh už je dost dlouho zmrzlý a klasickému koulení nepřeje, ale lidi si poradí.

P.P.S. Jasně že v Pardubičkách je kostel sv. Jiljí, sv. Bartoloměje byl ten klášterní kdysi, před návštěvou husitů.

Doprovodné texty

Proč je důležité mrtvé dřevo

Úloha mrtvého dřeva.
Odumírající a mrtvé stromy — ať stojící nebo padlé — jsou nepostradatelnou součástí řady ekosystémů. Přesto že je jejich estetická hodnota někdy nedoceněna bez pochybnosti zůstává jejich nezastupitelná úloha v přírodních procesech.

Mrtvé dřevo plné života
Mrtvé dřevo plní řadu úloh: například se může stát substrátem pro růst dřevin, jak tomu napovídá zmlazení dřevin v pralesích, kde lze nalézt stromy rostoucí doslova v řadě. Tento fenomén je způsoben zmlazením dřevin na vyvýšeném místě, kterým je padlý a rozkládající se kmen. Kromě dřevin je mrtvé dřevo substrátem i pro řadu dalších rostlin. Důležitou úlohu plní bezesporu i strom padlý ve vodě. Může sloužit jednak jako úkryt pro ryby, ale také jako hnízdní plocha pro vodní ptactvo nebo jako materiál pro stavbu bobří hráze. V neposlední řadě plní důležitou úlohu v životě mnoha druhů bezobratlých živočichů.

Arborikolní hmyz
Hmyz vázaný svým vývojem na dřeviny se nazývá arborikolní. Mezi těmito druhy je velmi mnoho zástupců patřících mezi ohrožené živočichy v celé Evropě. Obecně lze říci, že pro arborikolní hmyz je důležitý druh dřeviny, stupeň rozkladu dřeva a druh hniloby, stav podkorního substrátu, oslunění a rozměr dřeva. Důležitou roli hraje i to, zda jde o stojící strom — může být pro arborikolní hmyz atraktivnější. Jeho hodnota však z pohledu hmyzu neklesá ani u padlého stromu. Pouze arborikolního hmyzu ubývá na úkor hmyzu nepřímo vázaného na mrtvé dřevo, který ho může využívat například k přezimování nebo jako úkryt.

Praxe.
Ponechání odumřelých nebo odumírajících stromů je především v lesích jednim z nejdůle-žitějších ochranářských opatření. Například při tzv. nahodilých těžbách (vývraty po vichřici ad.) je důležité ponechat část zlomů a vývratů na místě. V případě zvláště chráněných území je žádoucí, aby veškeré dříví zůstalo na místě. Jednou z možností je i kácení stromů a ponecháním vysokých pařezů (např. u poškozených stromů).

Upozornění
Měnit, nebo poškozovat přirodní prostředí je ve vláštně chráněných územích zakázáno. Mezi takové zásahy patří i krádeže jakéhokoliv množství dřeva. Je proto potřeba mít na zřeteli, že při zakázaných činnostem dochází k porušování zákona.

Přírodu chráníme jako odkaz příštím generacím.

Text z cedule v PP Nemošická stráň

Pivo 0,3 l a 0.5 l / Pernštejn 10° 15,– a 23,– / Pernštejn 11° 16,– a 25,– / Pernštejn 12° 16,– a 25,– / Pernštejn 13° (tmavé) 16,– a 25,– / Pernštejn 13° (nefiltr.) 16,– a 26,– / Pernštejn 14° Taxis 17,– a 27,– / Pernštejn nealko (0) a 22,– / 0.33 l Porter 19° (lahvové) 31,–

Z Nápojového lístku restaurace U Vatikána

Typografie ala Vatikán.

V Nemošické tajze.

Betlémský skot.

Ještě jednou s domorodci.

Pardubický art místo perníku.